Naslov Označavanje poljoprivredno-prehrambenih proizvoda oznakama zemljopisnog podrijetla u Europskoj uniji
Naslov (engleski) Labeling agricultural-food products with geographical indications in European union
Autor Jelena Horvat
Mentor Lari Hadelan (mentor)
Član povjerenstva Ornella Mikuš (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Lari Hadelan (član povjerenstva)
Član povjerenstva Željka Mesić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Agronomski fakultet (Agrarna ekonomika i ruralni razvoj) Zagreb
Datum i država obrane 2018-09-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOTEHNIČKE ZNANOSTI Poljoprivreda (agronomija)
Sažetak Proizvodnja poljoprivredno-prehrambenih proizvoda (PP) važna je gospodarska
djelatnost za većinu zemalja u svijetu. Europska unija (EU) prepoznala je vrijednost
proizvoda koji odražavaju različitost i bogatstvo kulture, tradicije i zemljopisnih obilježja
pojedinih dijelova svijeta. Iz tog razloga na razini EU formiran je sustav zaštićenih
oznaka izvornosti (ZOI), zemljopisnog podrijetla (ZOZP) i oznaka zajamčeno
tradicionalni specijalitet (ZTS). Ciljevi istraživanja ovog rada su utvrditi brojnost PP
proizvoda s oznakama zemljopisnog podrijetla među članicama Europske unije (EU)
te utvrditi (a) postoji li statistička povezanost između broja označenih proizvoda i
razvijenosti poljoprivrede u EU, (b) postoji li povezanost između PP proizvoda s
oznakama podrijetla i uloge turizma u gospodarstvu zemalja EU-a. Izvor podataka o
broju PP proizvoda zaštićenih oznakama kvalitete je: DOOR (Database Of Origin and
Registration) i E-BACCHUS gdje se nalazi popis zaštićenih PP proizvoda i vina u
zemljama EU-a i ostalim zemljama svijeta. Pokazatelj razvijenosti poljoprivrede
korišten u ovom istraživanju je produktivnost u poljoprivredi, a za pokazatelja uloge
turizma u gospodarstvu zemalja odabran je prihod od turizma 2016. godine. Za
istraživanje povezanosti broja PP proizvoda članica EU-a i razvijenosti njihove
poljoprivrede te uloge turizma u njihovom gospodarstvu korištena je korelacijska
analiza. Ovom metodom utvrđuje se smjer i jakost povezanosti varijabli. Za potrebe
ovog rada korišten je Spearmanov koeficijent korelacija ranga. Njegovo izračunavanje
provedeno je Spearmanovim online kalkulatorom (Spearman´s Rho Calculator).
U Europskoj uniji registrirano je ukupno 3108 proizvoda (DOOR, 15.08.2018.) koji su
u sustavu kvalitete. Zaštićeno je 1766 vina te 1342 ostala PP proizvoda. Prevladavaju
zaštićene oznake izvornosti i zemljopisnog podrijetla dok samo 57 proizvoda nosi
oznaku zajamčeno tradicionalnog specijaliteta. Zemlje s najviše zaštićenih proizvoda
(PP proizvodi i vina) su Italija (899), Francuska (702), Španjolska (342) i Grčka (255).
Zemlje EU-a s najrazvijenijom poljoprivredom su Nizozemska, Danska, Ujedinjeno
Kraljevstvo, Njemačka i Belgija. Države s najrazvijenijom poljoprivredom poput
Nizozemske, Danske i Ujedinjenog Kraljevstva imaju vrlo malo zaštićenih proizvoda u
usporedbi s Italijom, Francuskom i Španjolskom. Zemlje EU-a s najvećim prihodima
od turizma u su Španjolska (54 660 milijuna EUR), Francuska (38 301 milijun EUR),
Italija (36 358 milijuna EUR) i Njemačka (33 818 milijuna EUR).
Korelacijskom analizom utvrdilo se da broj zaštićenih PP proizvoda i razvoj
poljoprivrede nisu statistički povezani, ali je utvrđena pozitivna povezanost broja
zaštićenih proizvoda i prihoda od turizma. To znači da države s više proizvoda u
sustavu kvalitete imaju i veće prihode od turizma. Oznake zemljopisnog podrijetla
zasigurno utječu na prepoznatljivost određenog zemljopisnog područja i doprinose
njegovom razvoju. Zaštita PP proizvoda oznakama zemljopisnog podrijetla obogaćuje
gastronomsku ponudu određenog zemljopisnog područja te ima pozitivan utjecaj i na
njegovu turističku ponudu.
Sažetak (engleski) The production of agricultural-food (AF) products is important economic branch
for most of the countries in the world. European union (EU) has recognised the value
of the products which are reflecting diversity and richness of culture, inharitance and
geografical features of the world. That is how the quality system has been created.
Quality system encompasses three schemes: protected designation of origin,
protected geografical indication and traditional specialities guaranteed. Goals of the
research are to describe the quantity of AF products labeled with marks from the EU
quality schemes and determinate existing of statistical bond between the number of
labeled products and development of agriculture in EU. Another goal is to explore if
the number of labeled AF products influences on the part of tourism in economy of EU
country. The source of data for number of certified AF products are DOOR (Database
Of Origin and Registration) and E-BACCHUS where is the list of wine and other AF
products which are wearing quality label. Indicator of the agricultural development use
in this research is Gross value added (GVA) in agriculture per annual work unit (AWU).
Indicator for part of tourism in economy is tourism income. For reseaching the bond
between number of AF products in members of EU and their agricultural development
is used Correlation analysis. It is also used for researching the bond between the
number of AF products and the part of tourism in economy of EU countries. This
analysis is used to determinate direction and power of bonds between two variables.
In this research is used Spearman´s rank- order correlation calculated with
Spearman´s Rho Calculator.
In European union there are 3108 AF products (DOOR, 15.08.2018.)
registrated which are in quality system. Out of 3108 prudcts there are 1766 wines and
1342 other AF products. Most of them are labeled with protected designation of origin
and protected geografical indication while only 57 of them are labeled with traditional
specialities guaranteed. Countries with the biggest amount of protected AF products
are Italy (899), Frace (702), Spain (342) and Greece (255). Countries in EU with the
most developed agriculture are Netherlands, Denmark, United Kindom, Germany and
Belgium. Those countries which have the most developed agriculture have very little
AF products labeled in comperasion with Italy, France and Spain. Countries of Eu with
large tourism income are Spain (54 660 milion EUR), France (38 301 milion EUR), Italy
(36 358 milion EUR) and Germany (33 818 milion EUR).
The correlation analysis has confirmed that the number of labeled AF products
of some EU member is not related with their agricultural development. But there is
statistically significant bond between the number of labeled AF products and tourism
income. So, countries which have more labeled AF products have higher incomes from
tourism. Geografical indications are for sure effecting on recognition of certian
geografical area and contributing their development. The protection of AF products
with gaografical labels of origin widens gastronomy offer of the geografical region
which has a positive effect on tourism.
Ključne riječi
zaštićena oznaka izvornosti
zaštićena oznaka zemljopisnog podrijetla
sustav kvalitete
Ključne riječi (engleski)
protected designation of origin
protected geografical indication
quality system
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:204:729906
Studijski program Naziv: Agrobiznis i ruralni razvitak Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/ magistra inženjer/inženjerka agrobiznisa i ruralnog razvitka (mag. ing. agr.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-11-02 07:42:49